آموزشگاه هنرهای تجسمی هنرنوین

تابلوی سبک فوویسم آلبر مارکه در موزه آندره مالرو

به کمک یک سرمایه گذاری استثنایی، تابلوی « بندر لو آور» (Le Havre, le basin – 1906) اثر «آلبر مارکه» (Albert Marquet) به جمع کلکسیونهای « موما » ( MuMa ) ( موزه هنرهای مدرن « آندره مالرو »  Andre Malraux ) در شهر « لو آور » ( Le Havre ) فرانسه پیوست. این اولین تابلوی سبک « فوویسم » ( Fauvisme ) این نقاش بزرگ است که به مالکیت موزه درآمده است.

یک تابلوی سبک « فوویسم » از « آلبر مارکه » در موزه هنرهای مدرن « آندره-مالرو »

بندر لو آور اثر آلبر مارکه

 

یک تابلوی سبک « فوویسم » از « آلبر مارکه » در موزه هنرهای مدرن « آندره-مالرو »

آلبر مارکه 1947-1875

 

نقاشان پیرو سبک  « فوویسم »، در آثار خود از دورگیری های زمخت و رنگ های تند و نامتعارف و شکل های ساده شده استفاده کرده و از سه بعدی نمایی و سایه روشن کاری خودداری می کردند. این تابلو، کلکسیونی متشکل از 12 تابلو و 23 نقاشی از این نقاش که از سال 1906 در این شهر زندگی می کرد را کاملتر کرد. تابلوهای سبک « فوویسم » وی در بازارهای هنری بسیار نادر و کمیاب هستند و به همین دلیل، ارزش این تابلو دو چندان می شود. اگر سری به موزه زدید، حتماً این تابلو با رنگهای درخشان را ببینید.

یک تابلوی سبک « فوویسم » از « آلبر مارکه » در موزه هنرهای مدرن « آندره-مالرو »

یکی از آثار آلبر مارکه

 

یک تابلوی سبک « فوویسم » از « آلبر مارکه » در موزه هنرهای مدرن « آندره-مالرو »

بندر مانتون اثر آلبر مارکه

 

یک تابلوی سبک « فوویسم » از « آلبر مارکه » در موزه هنرهای مدرن « آندره-مالرو »

پل سن میشل و بارانداز گراندز اوگوستن اثر آلبر مارکه

 

« لو آور » معمولاً به عنوان سرزمین « امپرسیونیسم » شناخته می شود، با وجود این آثاری در سبک « فوویسم » هم در اینجا خلق شده اند. در سبک امپرسیونیسم، نقاش از ضربات شکسته و کوتاه قلم مو آغشته به رنگهای خالص و نامخلوط به جای ترکیبهای ظریف رنگها استفاده می کند. سه نقاش فوویست، « براک » ( Braque )، « دافی » ( Dufy ) و « فریز » ( Friesz ) تصمیم گرفتند تا در کنار کلکسیونرهای بزرگ شهر « لو آور » مانند « اولیویه سن » ( Olivier Senn )، « شارل اوگوست ماراند » ( Charles-Auguste Marande )، « ژرژ دوسوی » ( Georges Dussueil ) و « پیتر واندر ولد » ( Peter van der Velde )، موسسه و محفلی برای ترویج هنر مدرن در « لو آور » تاسیس کنند.

یک تابلوی سبک « فوویسم » از « آلبر مارکه » در موزه هنرهای مدرن « آندره-مالرو »

تعطیلات ملی در بندر لو آور اثر آلبر مارکه

 

یک تابلوی سبک « فوویسم » از « آلبر مارکه » در موزه هنرهای مدرن « آندره-مالرو »

پل نوف پاریس اثر آلبر مارکه

 

یک تابلوی سبک « فوویسم » از « آلبر مارکه » در موزه هنرهای مدرن « آندره-مالرو »

یکی از آثار بدون عنوان آلبر مارکه

 

نتیجه این کار، برگذاری نمایشگاهی در سال 1906 در « لو آور » بود که تابلوهای سبک امپرسیونیستی دو نقاش نامدار فرانسوی « مونه » ( Monet ) و « رنوار » ( Renoir ) را در مقابل تابلوهای به شدت مدرن « ماتیس » ( Matisse )، « دورن » ( Derain ) و « مارکه » ( Marquet ) قرار داد. رنگهای روشن و کنار گذاشتن چشم انداز، قبلاً رسوایی خودش را در نمایشگاه پائیز 1905 پاریس به پا کرده بود. « مارکه » در آن سال، دو تابلو از آثار خودش را در « لو آور » به نمایش گذاشته بود، بارانداز « گراندز اوگوستن » ( Grands – Augustins ) در هوای ابری و در هوای مه آلود.

یک تابلوی سبک « فوویسم » از « آلبر مارکه » در موزه هنرهای مدرن « آندره مالرو »

بارانداز گراندز اوگوستن اثر آلبر مارکه

 

یک تابلوی سبک « فوویسم » از « آلبر مارکه » در موزه هنرهای مدرن « آندره-مالرو »

یکی از آثار آلبر مارکه

 

یک تابلوی سبک « فوویسم » از « آلبر مارکه » در موزه هنرهای مدرن « آندره-مالرو

گلهای الجزیره اثر آلبر مارکه

 

« مارکه » چند روز قبل از پایان نمایشگاه به « دافی » می پیوندد و مدتی نزد او می ماند. ساکن هتل « روبان آبی » ( Ruban Bleu )، « نورماندی » ( Normandie ) را به تصویر می کشند، سرزمینی پر از زمینه های مناسب نقاشی برای ارضای تمایلات فوویست هنرمند. در میان 18 تابلوی سبک فوویست که « آلبر مارکه » کشیده است می توان سواحل گسترده، شناگران اهل نورماندی، بندرها و خیابان های آراسته را دید.

یک تابلوی سبک « فوویسم » از « آلبر مارکه » در موزه هنرهای مدرن « آندره-مالرو »

یکی از آثار آلبر مارکه

 

یک تابلوی سبک « فوویسم » از « آلبر مارکه » در موزه هنرهای مدرن « آندره-مالرو »

یکی از آثار آلبر مارکه

 

یک تابلوی سبک « فوویسم » از « آلبر مارکه » در موزه هنرهای مدرن « آندره-مالرو »

یکی از آثار آلبر مارکه

 

هنرمند، تابلوی « بندر لو آور » که در سال 1906 کشیده شده و اخیراً به مالکیت موزه درآمده است را از پنجره اتاقش در هتل رو به بندر کشیده است. در مقابل منظره پیچیده ای که در برابرش قرار داشته، نقاش، قسمتی از میدان « آرسنال » ( Arsenal ) که در سایه قرار گرفته، جایی که درآنجا هنوز جشنهای 14 ژوئیه در حال برگذاری است را به تصویر کشیده است. زیر نور آفتاب، میتوان بندر « روآ » ( Roy ) که توسط اسکله « کازرن » ( Casernes ) ( اسکله « میشل فه ره » Michel Fere فعلی ) احاطه شده و سایه بلند هتل  « سوئیس » ( Suisse ) را تشخیص داد. در انتهای سمت راست، مجسمه فرشته « نوتر دام » ( Notre – Dame ) و در چشم انداز می توان ورودی بندر را مشاهده کرد. غیر قابل انعطاف بودن این اثر را به خوبی می توان دید. ترکیب خاص این اثر، هیچ راه فراری باقی نمی گذارد و روی هم قرار دادن عوامل، جای کمی برای آسمان قرار داده است. تضادی که به وسیله بازی با نور، بین نور خورشید و قسمت سایه دار ایجاد شده، باز هم بیشتر نظر بیننده را جلب می کند؛ بدون تردید اثری از سبک فوویسم است.

یک تابلوی سبک « فوویسم » از « آلبر مارکه » در موزه هنرهای مدرن « آندره-مالرو »

چهره آلبر مارکه توسط خودش

 

« آلبر مارکه » یک هنرمند همه فن حریف و با استعداد، همیشه مورد توجه و علاقه فراوان کلکسیونرهای « لو آور » بوده است. موزه « موما » با به دست آوردن این تابلو، به حضور این هنرمند در چهارچوب موزه درخشش بیشتری بخشید. این تابلوی فوویست، بدون تردید چهره و دوران متفاوتی از هنرمند را به علاقه مندان نشان می دهد.

عنوان مطلب : تابلوی سبک فوویسم آلبر مارکه در موزه آندره مالرو

عنوان اصلی : Une nouvelle acquisition au MuMa du Havre : une toile fauve

منبع : www.arts-in-the-city.com

مترجم : شهرام ابراهیم زاده مقدم

این مطلب توسط تیم تحریریه آموزشگاه هنرهای تجسمی هنرنوین تهیه و تنظیم شده است. لطفاً در صورت انتشار آن حتماً از لینک آموزشگاه هنرنوین استفاده نمایید.

تهیه و گردآوری : http://honarnovin.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست